Герб та айдентика: чим відрізняються ці поняття та чому вони не взаємозамінні
«Вони хочуть змінити герб міста!» - такі меседжі чують у всіх населених пунктах, де беруться розробляти бренд та айдентику. Проте твердження про «заміну» герба айдентикою є хибним, адже це не взаємозамінні явища, вони можуть існувати одночасну. Герб та айдентика виконують різні функції та мають різні завдання.
Почнемо з того, що герб – це усталений символічний геральдичний знак, що належить державі, населеному пункту, дворянському роду або окремій особі тощо. Традиція створення гербів походить із середньовічної Європи. За законами геральдики ще з давніх часів для гербів є заздалегідь визначене обмежене коло форм, кольорів, металів, символічних зображень тощо. Герб може мати виключно такі елементи: клич, нашоломник, вінок, намет, шолом, корона, кольори, щитотримачі, гербові фігури, щит, орден, постамент, девіз. Наприклад, щит на гербі Черкас має нову французьку форму, фігуру козака розміщену на лазуровому фоні та фігуру срібного коня – на червоному.
Першопочатково завданням герба була звичайна ідентифікація родів, пізніше – населених пунктів та держав. Герб символічно розповідав про історію, особливості характеру, роду діяльності тощо.
Айдентика — це сукупність візуальних складових компанії або території, які створені для того, щоб підвищити її впізнаваність, престиж і сформувати образ в очах споживачів (покупців, інвесторів, туристів тощо). Айдентика бренду – це його зовнішній візуальний інтерфейс. Усе, що споживач бачить, чує, сприймає органами чуттів. За ширмою залишаються будь-які нематеріальні елементи – лояльність, довіра, ставлення, цінності. Таким чином, айдентика – це один із елементів та етапів брендингу. На її формування впливають результати досліджень та готова платформа бренду.
Елементами айдентики є шрифти, кольори, логотип та фірмова графіка. Айдентика може бути як вузькоспеціалізованою (туристична, культурна, музична, інвестиційна), так і поєднувати декілька галузей. Наприклад, туристична айдентика Черкаської області має стилізований шрифтовий логотип: літера «Ч» розміщена на геометричній фігурі, що має форму прапора Богдана Хмельницького; розроблений на основі літер, що використовувалися у літописах; кольори – червоний, вохра та синій; символічні графічні елементи: спіраль, коло, хвиля, квіти, стилізовані зображення кобзи, вітряка, коня, мотоцикла, сапа, зброї, дерева, вінка тощо.
Повертаючись знову до різниці між гербом та айдентикою слід розуміти, що герб – це історія, айдентика – це візуальна маркетингова комунікація. Якщо айдентика може з часом змінюватися, то герб є сталим і може хіба що доповнюватися новими елементами, регламентованими геральдичною традицією. Так, айдентика може містити й елементи історизму, проте вона не має тих архаїчних складових, які диктують правила геральдики.
Зараз у департаменті освіти та гуманітарної політики продовжують роботу над розробкою бренду міста Черкаси, зокрема і айдентики, яка буде його виражати. У результаті місто отримає нову сучасну дієву візуальну концепцію, яка буде працювати на досягнення комунікаційних та маркетингових цілей міста. А герб займатиме своє почесне місце – як данина статусу та історії Черкас.